Black Friday. Een week geleden had ik er nog nooit van gehoord. Toen begon mijn oudste zoon er ineens over: misschien dat ik dán die laptop koop. Daarna mijn dochter: ik wacht nog even met die winterjas; straks is het Black Friday. Vervolgens liep in de loop van de week mijn mailbox vol met aanbiedingen, speciaal voor vandaag. Het idee was inmiddels duidelijk: shop till you drop!
“Hey Joyce, ben jij ook zo opgewonden?” wilde een Radio 2 deejay gisteren weten van een woordvoerder van de Consumentenbond.
“Eeeh…”
“Morgen Black Friday. Ik kan niet wáchten op al die geweldige deals. Jij wel?”
“Nou, het is wel handig om kritisch te blijven kijken of het ook echt om een goeie deal gaat”, raadde Joyce aan.
“Soms krijg je wel 50 % korting. Wat kan daar niet goed aan zijn?”
“Het artikel moet voor jou ook de uiteindelijke prijs waard zijn. Het feit dat het eerst twee keer zo duur was, zou niet het enige argument moeten zijn om het te kopen. Maar als het echt een goeie deal is: vooral kopen, zou ik zeggen.”
“Maar dat van-voor effect, daar ga je toch wel harder van rennen?”
“Het is absoluut een slimme verkooptruc. Maar het klopt vaak niet. Soms heeft het product nooit voor die zogenaamde ‘van’ prijs te koop gestaan.”
“Echt waar? Maar mag dat dan? Dan word je toch gennn…ept?”
“Ja , dat is ook zo. Maar dat kan nu eenmaal niet allemaal gecontroleerd worden. Dus je moet vooral zelf blijven nadenken voordat je iets koopt.”
Zelf nadenken
Dat lijken me wijze woorden. Eerst even nadenken voor je iets koopt. Al speelt een groot deel van de Zwarte Vrijdag koopgekte zich vandaag ongetwijfeld online af; ook de winkelstraten zullen wel bestormd worden door een doldwaze koopgrage menigte. Daar ga ik me dan altijd heel snobistisch onthecht bij zitten voelen: wat een simpele zielen, die daar allemaal hun lagere lusten lopen te volgen. Korting?! Kopen jongens, kost geen drol.
Het ongebreidelde vieren van onze consumptiemaatschappij. Met recht Zwarte Vrijdag.
Maar laat ik het maar opbiechten: ik heb net ook wat in mijn digitale winkelwagentje gegooid, met 25 procent korting. Voor Groene Vrijdag, in dit geval. Miss Green verkoopt de groene items (letterlijk en figuurlijk in dit geval) vandaag met extra korting. En een paar van die items wilde ik eigenlijk al een tijdje hebben.
Therapeutisch winkelen
Meestal helpt mijn speciale methode van digitaal shoppen best even tegen aanvallen van kooplust: alles wat je mooi vindt en eigenlijk best zou willen hebben in je digimandje gooien en dan vervolgens niet afrekenen. Lucht enorm op en is haast net zo leuk als écht iets kopen. Maar ja, 25 % korting (en dat klopt, want ik had de oude prijzen al lang gezien)… wie kan zich daar nou tegen verzetten? Ik blijkbaar ook niet.